Nowe linie kolejowe w powiecie dzierżoniowskim: co nas czeka do 2027 roku?
Analiza aktualnych projektów infrastrukturalnych w powiecie dzierżoniowskim ujawnia ambitne plany rozwoju lokalnych połączeń kolejowych. Opisane poniżej linie kolejowe są w różnym stadium realizacji, a ich ukończenie planowane jest na najbliższe lata. Zestawienie obejmuje najnowsze dane dotyczące terminów otwarcia oraz postępów prac.
Rozbudowa linii Bielawa Zachodnia-Bielawa Nowa
Linia kolejowa między Bielawą Zachodnią a Bielawą Nową, zarządzana przez DSDiK, jest w trakcie realizacji przez firmę Infrakol. Po wyborze wykonawcy w lipcu 2024 roku, prace mają zakończyć się w ciągu ośmiu miesięcy od podpisania umowy. Oczekuje się, że linia zostanie uruchomiona między marcem a czerwcem 2026 roku. Projekt zakłada również budowę mijanki w Bielawie Zachodniej, choć to zadanie będzie realizowane osobno. Systemy zabezpieczeń (SSP) nie są częścią kontraktu z Infrakolem.
Budowa nowego odcinka Bielawa Nowa-Srebrna Góra
Podpisana w maju umowa z wykonawcą LWZ z Żórawiny zakłada zakończenie prac na trasie Bielawa Nowa-Srebrna Góra w ciągu 18 miesięcy, co wskazuje na otwarcie w grudniu 2026 roku. Mimo to, bardziej realistycznym terminem wydaje się marzec 2027. Aktualnie zakończono wycinkę drzew i przystąpiono do wymiany przepustów. Te działania są pierwszymi krokami na drodze do ukończenia projektu.
Przyszłość linii Kobierzyce-Łagiewniki
Linia 310, rozciągająca się od Kobierzyc do Łagiewnik, ma być ukończona w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy. Torhamer, wybrany wykonawca, jest zobowiązany do realizacji projektu do grudnia 2027 roku. Proces przetargowy nadal trwa w Urzędzie Zamówień Publicznych, a postępowanie w Krajowej Izbie Odwoławczej może opóźnić rozpoczęcie prac do pierwszego kwartału 2026 roku. Nieoficjalne informacje sugerują jednak, że umowa mogła już zostać podpisana.
Modernizacja trasy Strzelin-Łagiewniki
Na trasie Strzelin-Łagiewniki, przeznaczonej głównie dla ruchu towarowego, prace remontowe są w toku. Umowa, podpisana w październiku 2025 roku, jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). DOLKOM, wykonawca projektu, rozpoczął już usuwanie starej infrastruktury torowej.
Wzmocnienie infrastruktury na linii Bielawa-Dzierżoniów
Prace na linii Bielawa-Dzierżoniów obejmują wzmocnienie podtorza poprzez zastrzyki polimerowe. Oferty na to zadanie otwarto w październiku 2025 roku, a finansowanie również pochodzi z KPO. Dzięki tym działaniom linia ma być bardziej odporna na eksploatację i zapewnić lepsze warunki podróży.
Inwestycje w infrastrukturę na linii Piława-Kobierzyce-Strzelin
Na trasie łączącej Piławę, Kobierzyce i Strzelin trwają przygotowania do budowy nowej dyżurki. Oferty w przetargu otwarto na początku listopada, a w Łagiewnikach planowane są prace związane z systemami zabezpieczeń i sterowania ruchem kolejowym (SSP i SRK). Projekty te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i sprawności operacyjnej linii.
Źródło: facebook.com/komunikacjaddz

Reaktywacja Magistrali Podsudeckiej: Parlamentarny Zespół rozpoczyna działania
Nowe przystanki w Dzierżoniowie: komfortowe wiaty na ul. Piastowskiej
Edukacyjne tablice przywrócą pamięć o kolejach w Dzierżoniowie
Kolejowe połączenia Dzierżoniowa i Wrocławia: 11 lat zmian i rozwoju
125 lat Kolei Sowiogórskiej: Historia i przyszłość Pieszyc Górnych
Nowy odcinek obwodnicy Dzierżoniowa – 6 km do lepszej przyszłości!
Nowe linie kolejowe w powiecie dzierżoniowskim: co nas czeka do 2027 roku?
Dzierżoniowscy policjanci zatrzymali dwóch mężczyzn z ponad pół kilogramem narkotyków