Wzmocnienie podtorza na linii kolejowej nr 341: komfort podróży w Dzierżoniowie wkrótce wzrośnie!

Na początku października bieżącego roku ogłoszono przetarg na ważną inwestycję dotyczącą modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Przedsięwzięcie obejmuje wzmocnienie podtorza na odcinku trasy kolejowej nr 341, która przebiega między Bielawą Zachodnią a Dzierżoniowem, w kilometrach od -0,025 do 5,118. Inwestycja jest finansowana z unijnych funduszy w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co podkreśla jej znaczenie dla regionu.
Charakterystyka linii kolejowej nr 341
Linia nr 341 to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa, która przeszła gruntowny remont w 2019 roku. Mimo przeprowadzonych prac modernizacyjnych, nie uwzględniono wówczas stabilizacji podtorza, zakładając, że będzie obsługiwana lekkim taborem. Jednak wzrastające zainteresowanie koleją spowodowało intensyfikację jej eksploatacji, co niekorzystnie wpływa na stan techniczny torów. Częste występowanie nierówności pionowych oraz osiadanie styków szynowych prowadzą do ich degradacji.
Korzyści z wzmocnienia podtorza
Proces wzmacniania podtorza jest kluczowy, aby poprawić komfort podróżowania i zredukować koszty utrzymania linii. Na całym 5,14-kilometrowym odcinku styki szynowe są regularnie podbijane. Zwłaszcza newralgiczne miejsca, takie jak km 0,400-0,800, km 2,700-3,200 oraz km 4,100-5,100, wymagają częstszych interwencji, co 2-3 tygodnie, z powodu osiadania podtorza.
Wymagania techniczne i organizacyjne
Na linii nr 341 odbywa się ruch pasażerski, a obsługują go pojazdy szynowe serii SA139, SA134 oraz 36WEh. Planowane prace iniekcyjne na odcinku 5,14 km mają na celu podniesienie nośności konstrukcji podtorza. Metoda iniekcji oraz użyty materiał muszą być dostosowane tak, aby nie zakłócać bieżącego ruchu kolejowego. Zastosowanie odpowiedniego sprzętu pozwoli na przeprowadzenie robót z toru, co jest kluczowe dla utrzymania ciągłości ruchu.
Techniczne aspekty realizacji projektu
Docelowym parametrem jest osiągnięcie modułu wtórnego odkształcenia na poziomie 80MPa na górnej powierzchni podtorza, co odpowiada wymaganiom dla linii kolejowych z prędkością do 100 km/h i natężeniem przewozów między 3 a T. To wzmocnienie struktury toru jest niezbędne, aby sprostać rosnącym wymaganiom eksploatacyjnym i zapewnić bezpieczeństwo oraz komfort podróżujących.
Źródło: facebook.com/komunikacjaddz