Nowa nastawnia w Łagiewnikach zrewolucjonizuje dolnośląski ruch kolejowy
W Łagiewnikach planowana jest budowa nowoczesnej nastawni, która zapewni obsługę systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na liniach 310, 318+341 oraz 319. Przetarg na projektowanie i realizację prac budowlanych ogłoszono na początku października, a jego celem jest m.in. modernizacja infrastruktury kolejowej na odcinku Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki. W ramach tej inwestycji przewidziano także zabezpieczenie przejazdów kolejowo-drogowych i instalację nowoczesnych systemów telekomunikacyjnych.
Koncepcja architektoniczna i funkcjonalna
Projektowanie nastawni wiąże się z wyborem odpowiedniej technologii budowy, takiej jak modułowa, tradycyjna czy szkieletowa. Kluczowym jest, aby obiekt był funkcjonalny i ekonomiczny w eksploatacji. W projekcie zwraca się uwagę na ergonomiczne rozwiązania, które zminimalizują przyszłe koszty utrzymania, a także zapewnią wygodne warunki pracy dla obsługi.
Specyfikacja budowlana
Planowany budynek powinien być prostokątny lub w kształcie litery T lub L, z preferencją dla piętrowych konstrukcji ze względu na ograniczenia działki. Ważnym elementem jest dostosowanie instalacji – takich jak ogrzewanie i wentylacja – do łatwego zarządzania przez dyżurnego ruchu. Projekt zakłada zastosowanie materiałów elewacyjnych harmonizujących z historyczną zabudową kolejową, z preferencją dla kolorów cegły lub odcieni szarości i zieleni.
Wyposażenie wewnętrzne
Wnętrze nastawni zostanie wyposażone w nowoczesne i funkcjonalne meble, w tym ergonomiczne biurko dla dyżurnego ruchu, które będzie uwzględniać przyszłe potrzeby rozbudowy systemów SRK. Pomieszczenia będą klimatyzowane, a dodatkowo zainstalowany zostanie system gaszenia w części technicznej oraz system SSWiN dla całego obiektu. W przestrzeni socjalnej znajdą się podstawowe udogodnienia, takie jak toaleta, aneks kuchenny oraz szafki ubraniowe.
Innowacyjne technologie
Nastawnię będzie wspierać fotowoltaiczna wiata o mocy 20 kWp, której energia zasili system klimatyzacji i ogrzewania budynku. Celem jest maksymalne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zasilania infrastruktury kolejowej. Projekt przewiduje również przyszłościowe rozwiązania, które umożliwią rozbudowę systemów SRK i zwiększenie ich efektywności w miarę rozwoju technologii.
Nowoczesna nastawnia w Łagiewnikach to kluczowy element w planowanej modernizacji infrastruktury kolejowej, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego. W ramach kolejnych etapów przewiduje się także budowę mijanki w Bielawie Zachodniej, co dodatkowo usprawni zarządzanie ruchem na odcinku Dzierżoniów – Srebrna Góra.
Źródło: facebook.com/komunikacjaddz

Most w Pieszycach zamknięty dłużej niż przewidywano – co z terminem otwarcia?
Wzmocnienie podtorza na linii kolejowej nr 341 zwiększy komfort podróży w Dzierżoniowie
Bielawa Góry Sowie: Zakończenie pierwszego etapu rewitalizacji linii 318
Postępy budowy przystanku kolejowego „Bielawa Góry Sowie” na linii 318 – najnowsza aktualizacja
Postęp prac przy budowie przystanku „Bielawa Góry Sowie” na linii 318
GDDKiA składa wniosek o ZRID dla nowego odcinka S8 między Niemczą a Ząbkowicami
100-lecie Policji Kobiecej: niezwykła gala w sercu Warszawy
Dzieci poszkodowane w Dzierżoniowie: tlenek węgla znów zagrożeniem w domach
Nowa nastawnia w Łagiewnikach zrewolucjonizuje dolnośląski ruch kolejowy
Remont siłowni w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Dzierżoniowie